GIANT onthult de nieuwe TCR

GIANT ONTHULT NIEUWE TCR RACEFIETSEN MET NAADLOZE INTEGRATIE EN OPTIMALE AERODYNAMICA EN EFFICIËNTIE

De tiende generatie TCR omvat nieuwe ontwerpen en technieken om het de lichtste, stijfste en meest aerodynamische TCR ooit te maken.

Giant, de wereldleider in fietstechnologie, heeft de tiende generatie van zijn iconische collectie TCR-racefietsen geïntroduceerd. De nieuwe TCR bouwt voor op 28 jaar geschiedenis en combineert de legendarische rijervaring met nieuwe systeemintegratie en constructiemethoden om hem sneller dan ooit te maken.

Giant TCR Advanced SL0 2025

De nieuwe reeks van deze bewezen racemachine omvat drie series - TCR Advanced SL, TCR Advanced Pro en TCR Advanced - en is het resultaat van een samenwerking tussen productontwikkelaars, een in-house aerodynamica team en atleten en technici van Team Jayco-AlUla, het partner WorldTour-team van Giant.

"Deze tiende generatie TCR belichaamt waar we vandaan komen en waar we als merk naartoe gaan," zei An Le, Global Marketing Director bij Giant. "Sinds die allereerste TCR het uiterlijk en het gevoel van moderne racefietsen veranderde, zijn we blijven evolueren en hebben we baanbrekende innovaties naar de wielersport gebracht. Dat is het DNA van Giant als merk - we zijn pioniers en makers, altijd op zoek naar nieuwe grenzen en nooit tevreden met de status quo. De 'Generation X' TCR belichaamt die mentaliteit. Het biedt eersteklas prestaties op het gebied van aerodynamica en efficiëntie, maar bovenal is het ontworpen om renners een echt voordeel op de weg te geven."

De eerste TCR werd in de jaren negentig geïntroduceerd bij het Spaanse Team ONCE. Vandaag de dag werken de renners van Team Jayco-AlUla nauw samen met Giant en zij hebben ook hun input geleverd voor de laatste versie van de tiende generatie.

Giant TCR Once Team 1997

"We hebben de nieuwe TCR-fietsen kunnen uitproberen tijdens ons recente trainingskamp in Spanje, en ik ben echt onder de indruk van hoe deze fiets klimt, versnelt en rijdt op de weg," zei Filippo Zana, een opkomende ster van het team die vorig jaar een etappe won in de Giro d'Italia. "Het is een fantastische allround-fiets en zal een topkeuze zijn voor veel verschillende soorten races, van de eendaagse klassiekers tot de zware bergetappes. Ik kan niet wachten om het raceseizoen met deze machine te beginnen."

 

GEÏNTEGREERDE AERODYNAMICA

Alle buisvormen zijn ontworpen en ontwikkeld met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) modellering. Het hele systeem inclusief frame, vork, cockpit en WheelSystem is verfijnd in de windtunnel met behulp van een dynamische mannequin. Terwijl de meeste merken een statische mannequin gebruiken, onthult de dynamische versie nauwkeuriger de aerodynamische effecten van een renner tijdens het trappen.

Het frame, de wielen, de cockpit en andere belangrijke details van het nieuwe TCR-assortiment zijn ontworpen, ontwikkeld en getest als één geïntegreerd systeem. De meest ingrijpende update ten opzichte van de vorige generatie is aan de voorkant van de fiets, waar de onderbuis, balhoofdbuis en cockpitcomponenten grondig zijn herontworpen voor een betere aerodynamica en strakkere uitstraling, zonder de afstelling en het onderhoud moeilijker te maken.

Giant TCR in de windtunnel

OPTIMALISATIE

De vernieuwde vork heeft een nieuwe kroon en biedt ruimte voor banden tot 33 mm. De aerodynamische vormen zijn ontwikkeld in lijn met de onderbuis, die ook anders gevormd is voor een betere luchtstroming. De OverDrive Aero balhoofdbuis, gebruikt in de TCR Advanced SL en Advanced Pro series, wordt gecombineerd met een Contact SLR/SL AeroLight stuurpen en een Contact SLR/SL stuur met interne kabelgeleiding. De TCR Advanced maakt gebruik van semi-geïntegreerde kabelgeleiding met de Contact AeroLight stuurpen en het Contact stuur. De sturen hebben een afgevlakte bovenkant en licht opstaande randen om rijders te helpen een aerodynamische houding te behouden. De compacte geometrie en de lichte flare van de drops maken het gemakkelijker om de handen van de bovenkant naar de beugels te verplaatsen – en vice versa.

De nieuwe TCR-serie omvat twee verschillende zadelpensystemen, afhankelijk van de serie. De TCR Advanced SL is voorzien van een geïntegreerd ontwerp dat 40 gram bespaart, de aerodynamica verbetert en meer flexibiliteit biedt dan de vorige generatie. De TCR Advanced Pro en Advanced serie maken gebruik van de Variant zadelpen - een beweegbare pen die meer gemak biedt tijdens het afstellen, maar ook een eigen vorm heeft die geïntegreerd is met het frame voor aerodynamica en flexibiliteit.

De meeste TCR-modellen zijn voorzien van nieuwe CADEX- of Giant WheelSystems die zijn ontwikkeld en getest voor een optimale balans tussen efficiëntie, controle en algehele aerodynamische verbetering. De WheelSystems zijn tubeless-ready en uitgerust met CADEX- of Giant 28mm tubeless banden.

 

WINNENDE EFFICIËNTIE

De TCR Advanced SL blijft het vlaggenschip en is ontwikkeld met verschillende state-of-the-art productietechnieken om het frame tot een van de lichtste en stijfste in zijn categorie te maken. Dankzij de zogeheten cold blade-technologie is minder materiaal nodig, wat het totaalgewicht vermindert. Het merendeel van de winst in stijfheid komt van aangepaste delen van de balhoofdbuis, onderbuis en bottom bracket.

Het uiteindelijke resultaat is een compromisloze racefiets die explosieve acceleratie en onwrikbare pedaalstijfheid levert. De nieuwe TCR Advanced SL-frameset heeft een aerodynamisch voordeel van 2,28 watt ten opzichte van de vorige generatie. De complete nieuwe TCR Advanced SL 0-fiets heeft een aerodynamisch voordeel van 4,19 watt ten opzichte van de vorige generatie.