Onderhoud vering en dempers

Mountainbike suspension onderhoud, waarom?

In deze blog gaan we verder in op een stukje onderhoud waar de meeste rijders geen of weinig rekening mee houden: de vering op je fiets.

We spraken afgelopen week met Harm Schepers, de man achter Performancebike.nl, de fietsvering specialist.

Vertel eens Harm, wat heb je met fietsvering?

Vanaf het begin van de mountainbike in de jaren negentig ben ik al betrokken bij de mountainbike sport. In het begin als renner reden we heel Europa door op zoek naar downhill wedstrijden, toen nog met een vorkje met 4 cm veerweg, later kwam daar achtervering bij en zijn we nu op ongeveer 200mm veerweg. Een 10 tal jaar geleden was het ondenkbaar dat we nu op een XC fiets rijden met 100-120mm veerweg. De ontwikkeling staat niet stil en de technieken die gebruikt worden zijn steeds ingewikkelder, alles om een betere prestatie te leveren. Het is prachtig om al deze ontwikkelingen mee te maken en je ervaring op te doen. Inmiddels meer dan 25 jaar ervaring, gestart met Marzocchi Suspension, via  Marzocchi Duitsland naar Specialized en inmiddels met Performancebike. Met Performancebike kan ik alle ervaringen samen brengen en de meest complete service bieden op het gebied van fietsvering van alle bekende merken zoals Rockshox, Fox, Specialized Brain, öhlins, etc..

 

Voordat we verder in gaan op onderhoud aan fietsvering, kun je ons iets meer uitleggen wat vering is?

Vering bestaat in principe uit 2 componenten, namelijk vering en demping. Beide gaan niet goed zonder elkaar. Vering heb je nodig om onregelmatigheden in het terrein op te vangen en demping heb je nodig om de beweging die ontstaat te controleren.

Er zijn in de basis 2 verschillende veersystemen, luchtvering en vering d.m.v. een staalveer. Luchtvering is in de fietsindustrie de meest gebruikte vorm. Dit omdat het licht in gewicht is en eenvoudig d.m.v. een pomp te verstellen.

Om op de in- en uitverende snelhied een controle te bieden is er demping aanwezig in ieder hoogwaardig fietsveersysteem. Deze controleert de ingaande slag (compressie) en controleert de uitgaande slag (rebound). Afhankelijk van de uitvoering van het veersysteem zijn deze van buiten af in te stellen. Demping wordt geregeld door ventielen in combinatie met olie.

De verschillende veersystemen die op dit moment op de markt zijn, zijn zeer hoogwaardige producten met bijzonder veel technieken om de beste prestatie te leveren en zo min mogelijk invloed te hebben op de pedaaltred.

 

Wat kan een consument zelf doen om de vering in de beste staat te houden?

Buiten de vork of demper regelmatig te controleren of dat de juiste druk nog aanwezig is, is het  belangrijk om de ruimtes rondom de afdichtingen regelmatig schoon te maken, het beste tijdens of na elke poets beurt. Met een doekje alles rondom de afdichtingen schoonmaken en te controleren op onregelmatigheden. Zie je een droge afdichting of scheurtjes in het rubber, raadpleeg dan de vakman. Na het wassen ontstaat er vaak een waas van vuil op je fiets. Het is belangrijk deze te verwijderen. Een doekje met wat vorkolie doet wonderen. 

Onderhout vering

 

De meeste veringsystemen zijn laag van gewicht en hebben een zeer klein olievolume om de vork te smeren. Door het in- en uitveren wordt het systeem gesmeerd. Meestal staat de fiets in de garage horizontaal en is alle aanwezige olie onder in de vork waardoor de afdichtingen, foam ringen en bushings in de vork drooglopen. Het is verstandig om de fiets met het voorwiel aan een haak te hangen zodat de olie richting de bushings en seals kan lopen.

 

Fox voorvork

 

Wat moet er nog meer gedaan worden om de vering in top staat te houden?

Zoals ik hierboven al vermeld heb, om de fietsvering zo licht en compact mogelijk te houden zijn de olievolumes in de systemen klein en de luchtdrukken erg hoog. Sommige schokbrekers hebben een basisdruk nodig van 35 bar om te functioneren. Dit zorgt voor veel druk op de afdichtingen en deze dienen regelmatig onderhoud te krijgen. De verschillende merken schrijven compleet onderhoud voor tussen de 100 en 240 uur. Als je de juiste performance wilt behouden is jaarlijks onderhoud belangrijk.

 

Heb je voorbeelden van problemen die ontstaan door het niet uitvoeren van onderhoud?

Het komt vaak voor dat mensen denken “oh het kan nog wel even” en zien niet wat er onder de afdichtingen gebeurt. Als je dan te lang doorrijdt ontstaat er veel schade die hoge kosten met zich meebrengt. Dit kun je voorkomen door regelmatig onderhoud te plegen. Het voorkomen van hoge kosten is natuurlijk belangrijk maar belangrijker is om je fiets in topconditie te hebben en je zo het beste uit jouw prestaties kunt halen.

 

Plan nu je onderhoud of vork / demperservice in!

kapotte vering